Dalam dunia ini tidak ada yang gembira jika terpaksa bayar lebih
untuk satu produk yang sama. Tidak ada yang suka harta berkurang
sedangkan pekerjaan dan tanggungan kian bertambah. Semua orang suka
kesenangan, keuntungan, rezeki yang lapang, bonus, hadiah, serta
pulangan lumayan dari apa yang dibelanjakan.
Namun tidak semua harapan itu terealisasi di alam nyata. Realitinya
manusia sering diuji dengan perkara yang dibenci. Dunia bukan Syurga
yang semuanya ideal. Manusia yang sedar tahu bahawa dunia dicipta
sebagai tempat ujian dan mereka melaluinya dengan cara yang Penciptanya
redhai.
Ini kerana setiap ujian datang dari Allah walau tidak secara langsung
tetapi melalui pelbagai wasilah sama ada melalui teman rapat, keluarga,
pemimpin, orang kaya, dan sebagainya. Buktinya adalah firman Allah,
“Dan kami jadikan sebahagian kamu ujian bagi sebahagian yang lain,
adakah kamu bersabar. Dan Tuhanmu Maha Melihat.” (Al-Furqan: 20)
Imam Al-Qurtubi rh. ketika mentafsir ayat ini berkata, “Orang sihat
adalah ujian bagi orang sakit, orang kaya ujian bagi orang fakir, dan
orang fakir tetapi sabar adalah ujian bagi orang kaya. Orang kaya
dituntut berbuat adil dengan merasa apa yang dirasakan dan tidak
merendahkannya (orang fakir). Orang fakir dituntut tidak hasad terhadap
orang kaya dan tidak mengambil sesuatu darinya kecuali apa yang diberi.
Semuanya dituntut untuk sabar.” Beliau melanjutkan, “Dan sabar adalah
setiap orang menahan diri, iaitu menahan diri dari penentangan,
kemalasan dan keluhan.”
Firman Allah, “Apakah manusia mengira mereka dibiarkan berkata ‘Kami
beriman’ sedang mereka tidak diuji? Sungguh Kami telah menguji
orang-orang sebelum mereka, dan Allah mengetahui orang-orang yang benar
dan Dia pasti mengetahui orang yang dusta.” (Al-Ankabut: 2-3)
Kenaikan harga barang adalah sebentuk ujian yang jelas; ujian dalam
bentuk kesusahan dan bukan ujian kenikmatan. Ia bukan suatu yang disukai
dan bukan suatu yang diraikan. Ia adalah azab, penderitaan bagi orang
miskin.
Seseorang yang memiliki akidah yang lurus sentiasa mengaitkan apa
yang terjadi baik nikmat mahupun azab kepada Allah. Hal ini ditunjukkan
dalam satu peristiwa di mana harga barang di pasar Madinah menjadi mahal
pada zaman Nabi. Anas bin Malik ra. berkata, “Harga barang menjadi
mahal pada zaman Nabi SAW, lalu mereka (para sahabat) berkata, ‘Wahai
Rasulullah, harga telah mahal maka tetapkanlah harga untuk kami.’”
Para sahabat meminta supaya Baginda menetapkan harga supaya orang
miskin dapat membeli dengan harga mampu milik. Namun mungkin kita tidak
sangka bahawa Baginda enggan memenuhi permintaan itu antaranya kerana
bimbang menzalimi peniaga. Jawab Baginda,
“Sesungguhnya Allah, Dialah yang menetapkan harga itu. Dialah Allah
yang melapangkan, Dialah Allah yang menyempitkan, Dialah Allah yang
memberi rezeki. Sungguh aku berharap aku bertemu Allah SWT dalam keadaan
tidak ada seorang pun dari kalian yang menuntutku dalam kezaliman
terhadap darah mahupun kezaliman terhadap harta.” (Sahih. Abu Daud)
Rasulullah mengucapkan hal itu agar dilihat makna di sebalik musibah
itu; supaya manusia sabar dan tidak bertindak melampaui batas, dan
supaya mereka memerhatikan iman mereka kepada Allah dan memperbaiki
hubungan dengan Allah, kerana musibah menimpa disebabkan kelalaian
manusia terhadap hak Allah.
Dari hadis ini, para ulama mengatakan bahawa hukum asal harga harus
dibiarkan bergantung pada tawaran dan permintaan, pemerintah tidak boleh
menetapkan harga. Namun jika mendatangkan mudarat contohnya sebahagian
peniaga menguasai pasaran lalu menaikkan harga sewenang-wenangnya
sehingga menzalimi manusia, maka dalam hal ini sebahagian ulama
membenarkan pemerintah mengawal harga untuk menghilangkan kezaliman dan
menegakkan keadilan. Namun jika kenaikan harga itu bukan kerana
kezaliman peniaga tetapi kerana berkurangnya jumlah barang di pasaran
atau sebab lain yang mempengaruhi ekonomi, maka penetapan harga oleh
pemerintah adalah dilarang.
Banyak pelajaran yang boleh dipetik dari hadis yang mulia ini. Pelajaran terpenting adalah akidah; iaitu beriman setiap yang telah terjadi adalah
Qadarullah (ketetapan Allah). Ini adalah rukun Iman keenam. Tindakan
menyalahkan peniaga, kerajaan, pengundi atau sesiapa saja adalah
menyalahi akidah suci ini.
Islam melarang keras umatnya berkalau-kalau atas perkara yang telah terjadi,
contohnya “kalau parti itu memerintah tentu harga barang tidak naik”,
kerana ucapan ini membuka pintu Syaitan merosak akidah manusia. Siapa
yang mengetahui kecuali Allah? Boleh jadi musibah lebih besar terjadi
sekiranya hal itu berlaku. Oleh itu Islam mengajar apabila berdepan
situasi yang tidak disukai untuk mengucapkan QaddarAllah wama syaa-a fa’al (Allah telah menetapkan dan Dia berbuat apa yang dikehendakiNya).
Perintah ini sejajar dengan hadis kenaikan harga tadi, juga sabit
dalam sabda Nabi, “Jika suatu musibah menimpamu, jangan kamu berkata:
‘Kalau aku lakukan begini tentu akan jadi begini dan begini’. Tetapi
ucapkanlah, Qaddarallah wama syaa-a fa’al, kerana ‘kalau’ membuka pintu Syaitan. (Riwayat Muslim)
Di samping itu, menjadi kewajipan atas manusia untuk beriman bahawa
yang meluaskan dan menyempitkan rezeki adalah Allah semata, dalam
ertikata turun naik harga barang tidak mempengaruhi rezeki. Ini
sebagaimana firman Allah, “Allah meluaskan rezeki dan menyempitkannya
bagi siapa yang Dia kehendaki.” (Al-Ra’d: 26)
Rezeki yang Allah tetapkan tidak terusik sehingga dicukupkan sampai
tiba ajalnya bertepatan sabda Baginda, “Wahai manusia, sesungguhnya
seorang kamu tidak akan mati sehingga mendapat seluruh rezekinya secara
sempurna. Maka janganlah kamu tidak sabar dalam mendapatkan rezeki.
Bertakwalah kepada Allah, wahai manusia! Carilah rezeki secara baik, ambil yang halal dan tinggalkan yang haram.” (Sahih. Al-Hakim)
Maka petunjuk Syarak mengajar supaya tidak menyalahkan takdir,
sebaliknya memperbaiki keadaan dengan cara yang syar’i, memperelokkan
hubungan dengan Allah, bertaubat atas dosa, memohon pertolongan dan
bertawakkal hanya kepada Allah. Sabda Nabi SAW, “Jika kamu bertawakkal
kepada Allah dengan tawakkal yang sebenar pasti Allah memberi kamu
rezeki sepertimana Dia memberi burung rezeki. Burung pergi pada pagi
hari dalam keadaan lapar dan kembali petangnya dalam keadaan kenyang.” (Sahih. Al-Tirmizi)
Bukanlah rezeki menjadi luas dan sempit kerana manusia, kerajaan atau
diri sendiri, sebaliknya semua dari Allah. “Segala nikmat yang ada
padamu dari Allah, kemudian apabila kamu ditimpa kesusahan, kepadaNyalah
kamu meminta pertolongan.” (Al-Nahl: 53)
Allah SWT berfirman, “Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, Dia
akan jadikan baginya jalan keluar dan dia akan diberi rezeki dari arah
yang tidak pernah dia sangka.” ( At-Talaq: 2-3)
Kita juga dituntut memperbanyakkan syukur, sedekah dan istighfar yang
dengannya Allah akan tambahkan nikmat dan rezeki. Jika kita
melakukannya dengan cara yang benar dan sabar, sesungguhnya Allah tidak
memungkiri janji.
Artikel Dr. Fathul Bari ini tersiar di akhbar pada 08/09/2013.
Nota kaki:
Ada manusia hanya suka ujian kesenangan. Bila diberikan ujian yang pahit maka berkedut seribulah dahi-dahi mereka. Sukar sekali untuk melihat mereka benar-benar mensyukuri apa yang mereka terima...
No comments:
Post a Comment