Make Money With Paypal

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

$$$ GET MONEY BY RIXTY $$$

Make Money When You Sleep

FREE CLICKS TO FULL YOUR PAYPAL ACCOUNT!!

DUIT PANTAS!! DOLLAR TO RM!!

Thursday, January 29, 2015

BENARKAH RINGGIT MALAYSIA SENGAJA DIJATUHKAN?



http://www.themalaymailonline.com/money/article/ringgit-worst-performing-asian-currency-falls-to-2009-low

Dikatakan seorang pemilik empayar media sedang menggunakan pengaruhnya untuk merosakkan bukan sahaja scenario politik malah sistem kewangan negara untuk kepentingan peribadi beliau.  Sumber kami di dalam Bank Negara Malaysia (BNM) telah mendedahkan bahawa Tong Kooi Ong, pemilik rangkaian media Edge Group & The Malaysian Insider telah meletakkan sebanyak USD1.4 billion kedudukan pendek pada nilai Ringgit Malaysia dengan menggunakan proksi. Transaksi pertama berlaku pada Ogos 2014 dan kedudukan pendek ini telah berlarutan sehingga January 2015. Tong Kooi Ong bukanlah orang baru di dalam bidang pelaburan, terutamanya apabila berlakunya krisis ekonomi yang terdahulu. Tong telah bersama-sama dengan Rashid Hussein melakukan perkara yang sama untuk mendapat untung yang agak besar.

Tong adalah seorang broker saham, penganalisa kewangan dan pegawai bank yang telah mengasaskan Phileo Allied Berhad, salah satu kumpulan kewangan yang berjaya dan inovatif seawal zaman 1990an. Phileo Allied Bank akhirnya telah digabungkan dengan Maybank pada tahun 2000. Menurut sumber kami, BNM dan Suruhanjaya Sekuriti sedang memantau kegiatan Tong. Bagaimana Tong Kooi Ong Memanipulasikan Ringgit Malaysia. Tong Kooi Ong telah melakukan pinjaman sebanyak RM4.48 Billion. Beliau kemudian membeli USD di Malaysia menggunakan pinjaman tersebut melalui proksi beliau di Hong Kong dan New York. Media yang dikuasainya kemudian memomokkan bahawa nilai Ringgit Malaysia semakin hari semakin teruk. Apabila nilai USD semakin meningkat maka beliau akan tukar kembali dalam bentuk RM untuk membayar semula pinjaman RM4.48 Billion tersebut.
 
Kegiatan yang dilakukan oleh Tong dikenali di dalam dunia pelaburan sebagai ‘short position’.

‘Short position’ mengikut definisi adalah penjualan kepada pinjaman sesuatu komoditi, matawang dengan jangkaan ia akan jatuh nilainya. Sebagai contoh, A tidak mempunyai sebarang modal. A meminjam daripada B sejumlah aset bernilai RM100,000. A kemudian menjual aset tersebut kepada pasaran terbuka dengan harga RM90,000. Untuk sekian tempoh, nilai aset tersebut jatuh kepada harga RM60,000. A kemudian beli semula aset tersebut daripada pasaran terbuka dengan nilai RM60,000. A kemudian mengembalikan pinjaman aset tersebut kepada B dengan nilai RM60,000. A berjaya memperoleh keuntungan RM30,000 tanpa mengeluarkan sebarang modal.
Apabila matawang tersebut sedang mengalami penurunan nilai, bank pusat akan mengeluarkan rizab untuk mengimbangi matawang sendiri berbanding nilai matawang yang paling aktif diurusniagakan.
Di dalam senario Malaysia, apabila nilai RM jatuh berbanding USD, BNM akan membeli lebih banyak RM dengan menggunakan rizab USD yang dimiliki BNM.
Spekulator yang ingin mengeksploitasi situasi ini akan mengambil pinjaman di Malaysia ataupun menukarkan simpanan RM mereka dengan USD. Matlamatnya adalah untuk memastikan bahawa bank pusat akan kehabisan USD dengan melambakkan RM di pasaran. Akhirnya, bank pusat tidak mampu untuk mengimbangi pasaran matawang dan RM akan jatuh dengan teruk.
Pelabur yang mengambil pinjaman dari Bank akan membayar semula pinjaman mereka dengan menukar wang yang dipinjam itu kepada RM semula. Keuntungan berjaya diperoleh atas nilai USD yang tinggi berbanding RM. Memandangkan pinjaman dilakukan dalam bentuk RM, maka pembayaran semula juga dalam bentuk RM.
Tong Kooi Ong Dan Empayar Media Miliknya
Dengan akses media yang dikuasainya yang meliputi siaran radio, cetakan dan media online, Tong Kooi Ong berupaya untuk mempengaruhi sentimen awam melalui sebaran massa tentang artikel-artikel yang mencipta keraguan tentang kedudukan matawang Ringgit Malaysia.

Selepas membaca tajuk-tajuk berita daripada The Malaysian Insider yang menggambarkan kejatuhan RM yang sangat teruk, adakah pelabur-pelabur, pemilik syarikat antarabangsa dan lain-lain akan menyimpan matawang Ringgit Malaysia?
Perlu diberikan perhatian bahawa dalam usaha untuk menjatuhkan matawang Ringgit Malaysia, BNM perlu ditekan rizab mereka sehingga mencapai tahap maksima. Empayar media sudah tentu menjadi saluran yang terbaik untuk memburukkan lagi persepsi terhadap RM secara efektif.
Dengan mengambil kira kepentingan kewangan peribadi dan juga penguasaan terhadap media seperti yang dimiliki oleh Tong Kooi Ong, ini akan mengakibatkan negara Malaysia mengalami inflasi yang sangat teruk dan yang terkesan adalah rakyat Malaysia sendiri.
Perbuatan-perbuatan yang tidak patriotik membuat jualan singkat ditambah pula dengan penyebaran media akan membawa Malaysia ke dalam kemelesetan yang menyebabkan penderitaan yang tidak terperi untuk kebanyakan rakyat biasa pada masa yang sama memenuhkan poket beberapa individu lain.
Untuk memberikan pembaca pemahaman yang lebih baik bagaimana pelabur membuat wang melalui juala singkat (short selling) mari kita lihat 2 kajian kes diikuti dengan perbandingan bagaimana perkara yang sama boleh berlaku di Malaysia.
Soros Membankrapkan Bank of England dan memperoleh $1 Bilion dalam sehari
Ini sudah tentu peristiwa pasaran tukaran mata wang asing yang paling terkenal berlaku pada 16 September 1992 yang dipanggil “Black Wednesday” dan Soros mendapat nama samaran “orang yang membankrapkan Bank England” daripada urus niaga yang dilakukan bersama-sama dengan peniaga-peniaga lain. Mereka tidak menjatuhkan ia secara langsung, tetapi mereka menurunkan nilainya begitu teruk sehinggakan Britain terpaksa membawanya keluar dari Mekanisme Kadar Pertukaran Eropah (ERM).
Rajah 1. Bagaimana Soros Bankrapkan Bank England pada tahun 1992.
Britain berada dalam kemelesetan dari tahun 1990 tetapi walaupun ini berlaku Pound (juga dikenali sebagai Sterling) menyertai ERM dengan itu menetapkan kadar Pound pada Deutschmark untuk membuat pelaburan yang boleh dijangkakan dan stabil di antara Britain dan Eropah. Tetapi keadaan politik dan kewangan di Jerman berubah semasa penyatuan Jerman banyak mata wang ERM berada di bawah tekanan yang besar untuk menjaga mata wang mereka supaya berada dalam batas-batas yang telah dipersetujui. Britain mempunyai masalah yang paling banyak – kadar inflasi yang sangat tinggi dan kadar USD (banyak pengeksport British telah dibayar dalam USD) juga telah jatuh. Jadi semakin ramai spekulator mula mencari dan membuat perancangan tentang bagaimana untuk mendapat keuntungan daripada keadaan ini kerana ia menjadi jelas bahawa pound tidak dapat bertahan sendiri melawan kuasa pasaran biasa. Spekulator menunggu sehingga keadaan kewangan menjadi seteruk mungkin dan kemudian mewujudkan tekanan tambahan pada Pound dengan menjual dalam jumlah yang besar. Yang paling agresif daripada mereka adalah G. Soros yang melakukan urus niaga ini setiap 5 minit setiap kali mengaut keuntungan apabila GBP semakin jatuh.
“Wang yang saya peroleh dalam transaksi ini dianggarkan kira-kira $ 1 Bilion dolar. Kami hanya menggunakan pasaran ke hadapan – anda meminjam sterling dan anda menjual sterling yang anda telah pinjam. Dan kemudian anda membeli semula sterling apabila pinjaman telah tamat tempohnya. ”
– G. Soros.
Bagaimana Soros memperoleh $790 Juta, menjatuhkan Baht Thai dan mencetuskan krisis Asia.
Perdagangan paling terkenal kedua Soros berlaku pada tahun 1997 apabila dia melihat ada kemungkinan Baht Thai boleh turun oleh itu dia melakukan jualan singkat ke atas baht (dengan meniagakan dalam jangka panjang melalui USD/THB) menggunakan kontrak ke hadapan. Tindakannya sering dianggap sebagai faktor pencetus yang memulakan krisis kewangan Asia yang besar, yang memberi kesan kepada bukan sahaja Thailand tetapi juga Korea Selatan, Indonesia, Malaysia, Filipina, Honk Kong dan lain-lain.
Gambarajah 2. Bagaimana Soros mendapat $790 Juta dan menyebakan ketidakseimbangan ekonomi Thailand dan negara-negara Asia pada tahun 1997 – 1998.
Soros melakukan jualan pendek ke atas baht.
Thailand membelanjakan hampir $ 7 Bilion untuk melindungi Baht dari spekulasi.
Soros menjual kesemua sumber baht dan memberitahu semua orang untuk melakukan perkara yang sama dengan menakut-nakutkan orang awam dengan berita kejatuhan baht dan krisis. Ia berjaya.
Pada 2 Julai, Thailand terpaksa melepaskan kadar tetap bagi Baht dan ia mula terapung secara bebas. Thailand meminta bantuan daripada dana Kewangan Antarabangsa (IMF).
Thailand mengambil langkah-langkah penjimatan sukar untuk mendapatkan pinjaman dari IMF.
Baht telah jatuh dari $ 1 untuk 25 baht kepada 56 baht dengan itu Soros telah mendapat lebih daripada 790 juta USD.

Mengenang Kembali Krisis Kewangan 1997.
Semasa krisis kewangan 1997, ketamakan beberapa spekulator yang tidak patriotik menyebabkan Malaysia terjerumus ke dalam kemelesetan. Ketamakan telah membawa spekulator untuk membuat berjuta-juta, jika tidak berbilion-bilion, dengan mengorbankan negara ini.
Pedagang bank Malaysia ketika itu bekerja keras secara tidak beretika bertaruh melawan ringgit. Spekulator mata wang meminjam ringgit dari pasaran tukaran mata wang asing luar pesisir dan menjualnya. Mereka seterusnya membuang wang ke dalam pasaran – memaksa kadar pertukaran turun lebih jauh.
Setelah ringgit jatuh nilai secukupnya, peniaga-peniaga kejam ini membeli balik mata wang pada harga yang jauh lebih rendah, membayar balik pinjaman mereka dan membuat keuntungan lumayan, manakala berjuta-juta orang di negara ini menderita dan terus menderita kerana Malaysia berada dalam kemelesetan.
Khabar angin yang berbahaya mengenai kemerosotan ekonomi disebarkan, kerana ia akan membantu keuntungan jualan singkat mereka.
Sebagai tindak balas kepada krisis mata wang pada tahun 1997, Malaysia mengharamkan jualan singkat. Walau bagaimanapun, sebaik sahaja ekonomi pulih secukupnya, larangan itu ditarik balik pada bulan Mac 2006.
Mengapa hal mata wang lemah penting buat anda?
Pada 1997 krisis pemberhentian pekerja meningkat sebanyak 444%. 83,865 orang kehilangan pekerjaan mereka dalam 3 bulan pertama krisis. Pendapatan per kapita jatuh secara drastik sebanyak separuh USD5,000 kepada USD2,500. Ringgit jatuh dari RM2.50 per USD, pada satu ketika, kepada RM4.80 per USD. KLCI jatuh dari kira-kira 1300 mata kepada hampir serendah 400 mata dalam beberapa minggu yang singkat.
Apabila mata wang jatuh teruk pengangguran meningkat dan pendapatan isi rumah menurun. Isi rumah mengubah tabiat perbelanjaan mereka dengan keperluan pembelian sahaja, ini memberi kesan kepada keseluruhan ekonomi kerana kurang orang makan di luar atau pergi membeli-belah. Rantaian kejatuhan bermula dengan rakyat hilang pekerjaan, perniagaan mempunyai kurang pelanggan menyebabkan perlu mengurangkan lagi kos yang mengakibatkan kehilangan lebih banyak peluang pekerjaan.
Semasa krisis 1997 walaupun langkah-langkah tindak balas yang ketat dari BNM, KDNK negara mengalami penurunan yang ketara sebanyak 7.5% pada tahun 1998, dan negara ini terjerumus ke dalam kemelesetan.
Semasa kemelesetan ramai orang hilang perniagaan yang mengakibatkan kehilangan pekerjaan, projek terbengkalai dan bank-bank tempatan menerima pengeluaran yang besar daripada pelanggan.
Ketika pekerjaan sukar didapati orang ramai bersabar dengan gaji yang lebih rendah dengan beban kerja yang lebih tinggi dan keadaan kerja yang teruk. Bilangan kes muflis di negara ini meningkat kerana gagal membayar pinjaman. Orang ramai kehilangan rumah mereka, kerana mereka tidak dapat membayar pinjaman perumahan.
Selepas kejadian serangan terhadap ringgit pada tahun 1997, Dr Mahathir berkata dalam rujukan kepada peniaga-peniaga mata wang “Sama sekali tidak ada pertimbangan yang diberikan kepada penderitaan dan kesengsaraan rakyat dan negara-negara mereka yang tiba-tiba miskin. Melampaui bidang ekonomi, ancaman hilang keyakinan telah berkembang ke dalam bidang sosial dan politik. Dalam satu contoh, mata wang negara tersebut telah jatuh sehingga 600% ”
“Perang mata wang boleh mencapai objektif politik seperti mana perang ketenteraan.” Tun Mahathir telah menulis dalam blognya 29 Mac 2012 yang merujuk kepada krisis mata wang 1997.


 sumber

1 comment:

Anonymous said...

Hello,
Adakah perniagaan anda memerlukan pembiayaan? Adakah anda memerlukan wang untuk membeli peralatan, skala strategi pemasaran anda, atau mengambil pekerja baru? Tidak kira apa keperluan anda, ada satu perkara yang anda perlu ingat: mencari pinjaman perniagaan adalah lebih mudah hari ini berbanding sebelum ini. kami kewangan global yang terhad, syarikat pinjaman yang paling cepat yang memberikan daripada apa-apa jenis pinjaman kepada individu yang berkelayakan, swasta dan syarikat awam pada kadar faedah 2% tanpa cagaran. hubungi kami hari ini untuk pinjaman anda perlu melalui e-mel: emilianawilson11@gmail.com

PINJAMAN Perkhidmatan yang disediakan termasuk:
================================
* Pinjaman Commercial.
* Pinjaman Peribadi.
* Pinjaman Perniagaan.
* Pelaburan Pinjaman.
* Pinjaman Pembangunan.
* Pembelian Pinjaman.
* Pinjaman Construction.
* Pinjaman Perniagaan Dan banyak More:

BORANG PERMOHONAN PINJAMAN:
=================
DATA PERMOHONAN

1) Nama Penuh:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Negeri:
5) Seks:
6) Status perkahwinan:
7) Pekerjaan:
8) Nombor telefon:
9) Kedudukan Semasa di tempat kerja:
10) Pendapatan bulanan:
11) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
12) Tempoh Pinjaman:
13) Tujuan pinjaman:
14) Agama:
15) Adakah anda memohon sebelum:
16) Tarikh lahir:
Terima kasih.